Beneficiile zincului asupra sănătăţii organismului

Zincul este un element chimic important pentru funcţionarea celulei, inclusiv pentru creşterea, repararea, diviziunea, diferenţierea şi activarea celulară. De asemenea, joacă un rol în sinteza ADN-ului şi în copierea acestuia în ARN, proces numit transcriere.

Mulţi oameni cunosc proprietăţile pe care le are zincul în apărarea împotriva gripei şi răcelii comune, respectiv sunt antivirale şi de stimulare a imunutăţii. Cu toate acestea, beneficiile terapeutice ale acestui mineral şi importanţa sa pentru sănătatea organismului nostru merg dincolo de rolul lui în răceala de sezon.

Implicarea zincului în peste 300 de procese enzimatice explică motivul pentru care, chiar şi cel mai mic deficit poate cauza efecte negative semnificative asupra sănătăţii unei persoane, în domenii precum imunitate, vedere, reproducere, starea mintală şi sănătatea pielii şi a ficatului.

Zincul este o componentă vitală pentru buna funcţionare a sistemului imunitar şi a procesului de creştere şi dezvoltare. Funcţiile esenţiale ale corpului, precum coagularea sângelui, funcţia tiroidiană, digestia corectă a proteinelor şi echilibrarea zahărului din sânge – toate depind de un nivel suficient de zinc. În plus, zincul este necesar pentru curăţarea ficatului, repararea ţesuturilor şi oxigenarea organismului.

Zincul se găseşte în cele mai mari concentraţii în muşchii scheletici şi oase, în ochi, păr, piele, prostată, pancreas, ficat şi rinichi. Deficienţele de Zn, Mg şi vitamina D, omise, de obicei, pot afecta grav sănătatea persoanei.

Semne ale deficienţei de zinc: acnee; anemie; pierderea apetitului; dificultăţi cognitive; creştere încetinită; vindecare lentă a rănilor; răceli şi gripe frecvente; diaree; pierderea părului; piele uscată şi aspră; unghii subţiri şi fragile, sau unghii cu mici pete albe; simţul gustativ şi al mirosului slăbesc; slăbeşte memoria, de asemenea, vederea pe timp de noapte; colesterol ridicat; infertilitate; probleme de prostată.

Beneficiile zincului pentru organism

1. Susţine creşterea şi dezvoltarea normală (inclusiv maturizarea sexuală)

Zincul este un mineral important pentru creşterea şi dezvoltarea corespunzătoare a organismului în timpul prunciei, copilăriei, adolescenţei şi chiar în timpul sarcinii. Zincul este necesar pentru dezvoltarea corectă a sistemului structural, a organelor de reproducere precum şi a abilităţilor cognitive şi motorii.

2. Menţine şi restabileşte sănătatea părului, a pielii şi a ochilor

Deficitul de zinc este direct legat de probleme de piele cum ar fi acnee, dermatită, eczemă, psoriazis, furuncul şi varice. Suplimentele de zinc şi, în unele cazuri aplicarea acestuia direct la nivelul pielii, poate atenua unele afecţiuni cutanate.

Zincul este necesar pentru formarea colagenului, prin urmare este necesară o cantitate suficientă de zinc pentru a menţine sau restabili sănătatea pielii, a părului şi a unghiilor. De fapt, punctele albe de pe unghii sunt un semn al deficienţei de zinc.

3. Întăreşte imunitatea şi grăbeşte procesul de vindecare a rănilor

Rolul zincului în funcţionarea celulară, inclusiv activarea celulelor T, îl face să devină un mineral vital pentru menţinerea sănătăţii deoarece întăreşte capacitatea organismului de a respinge agenţii patogeni.

4. Îmbunătăţeşte starea mintală şi dispoziţia

Zincul se găseşte în concentraţii mari în zona hipocampusului din creier, responsabilă pentru memorie şi starea de spirit. Zincul se comportă la fel ca un neurotransmiţător, prin urmare mulţi cercetători îl consideră ca atare. Nivelul scăzut de zinc ar putea inhiba activitatea neuronală, contribuind la manifestarea unor comportamente anormale precum iritabilitate, accese de furie sau comportamente extreme.

5. Îmbunătăţeşte digestia

Puţini oameni îşi dau seama de rolul important pe care îl are zincul în menţinerea sănătăţii aparatului digestiv. Zincul este activ în producerea de enzime digestive care asigură procesarea eficientă a nutrienţilor.

%d blogeri au apreciat: