De ce ne îmbolnăvim și unde dispare energia noastră vitală?

Și, bineînțeles, cum putem s-o restabilim ca să fim din nou sănătoși și fericiți.

Medicii și psihologii studiază în permanență care sunt cauzele îmbolnăvirii oamenilor, precum și diferențele psihologice ale acestora. Există studii medicale și psihologice care au demonstrat că persoanele care suferă de cancer nu prea știu să ierte. Iar cele care au hipertensiune arterială, sunt nervoși și furioși. Multe boli au propriile lor cauze psihologice, de studiul acestora se ocupă psihosomatica, un domeniu al medicinei care descrie detaliat practic toate bolile.

Există o trăsătură psihologică pe care o au oamenii care sunt bolnavi cronic. Și aceasta se aplică și în cazul persoanelor cărora nu le reușesc unele lucruri sau care nu au suficientă forță pentru a se realiza în viață. Această caracteristică constă în faptul că astfel de oameni nu-și concentrează atenția (și nici energia) spre prezent, ci spre trecut sau viitor.

Înțelepciunea răsăriteană spune că este foarte ușor de recunoscut persoanele care trăiesc cu trecutul, deoarece acestea sunt permanent triste. Iar cele care își au gândurile în viitor sunt mereu agitate și stresate. Și numai cele care își trăiesc clipa sunt calme și vesele. Potrivit unui studiu realizat de un grup de savanți americani (am citit despre aceasta în cartea lui Colin Tipping „Iertarea radicală”), 60% din persoanele din occident trăiesc cu gândurile doar la trecut, iar 10% la viitor. Aceasta înseamnă că în prezent sunt doar 30% de atenție și energie. Este foarte puțin! Iar organismul nostru are nevoie stringentă de aceste lucruri pentru a se vindeca, pentru că acumulează în permanență oboseală și boală.

Cu siguranță aveți exemple clare: mama sau bunica care suferă de o mulțime de boli cronice, dar cărora le place foarte mult să vă povestească despre cât de complicată a fost viața lor. Când obosesc să vorbească despre trecut, încep să se îngrijoreze despre ce se va întâmpla în viitor. Mai există și oameni care ne pot întreba: „dar nu vă este frică de…”, de obicei acești oameni la fel nu sunt prea fericiți.

Faptul că ne trăim clipa nu numai ne îmbunătățește starea de spirit, ci și ne menține sănătatea și ne prelungește viața. Când ne concentrăm toată atenția spre corpul nostru, aici și acum, acesta începe să se vindece singur.

Fiziologii efectuează unele experimente amuzante. Dacă veți pune o persoană pe un cântar (unul primitiv, asemănător unui leagăn pentru copii) unde își va găsi echilibrul, iar apoi o veți ruga să se gândească la picioarele sale, atunci picioarele vor începe să crească în greutate. Acest lucru se datorează faptului că circulația sângelui crește în zona spre care ne îndreptăm atenția. Ceea spre ce ne îndreptăm atenția noastră are capacitatea de a se extinde (fizic și psihologic).

Cum ne împiedicăm să ne vindecăm pe noi înșine în prezent? O facem amintindu-ne de vechile nemulțumiri și îngrijorându-ne de viitorul nostru. În timp ce facem acest lucru corpul nostru nu are puterea de a se vindeca în prezent.

Ce se poate face ca persoana să rămână în prezent?

Mai întâi de toate debarasați-vă de trecut. Mai ales de ceea ce vă provoacă multe emoții. Cu cât mai multe emoții vă provoacă un anumit eveniment, cu atât este mai dificil să renunțăm la el. Este ca un fel de roller coaster. Este

înfricoșător să urci, dar pe urmă doriți să repetați acest lucru din nou și din nou.

Cum să înțelegem că există unele emoții și situații care ne distrag atenția de la momentul prezent?

Atenția voastră (precum și energia voastră) este îndreptată spre trecut, dacă:

– vă gândiți la unele evenimente din trecut și derulați în creier ceea ce a fost sau ce ar fi putut fi.

– vă gândiți la nemulțumiri și dificultăți din trecut și sunteți în continuare supărat pe cineva care v-a jignit (vreun fost iubit, de exemplu).

– nu vă puteți ierta părinții sau rudele apropiate.

– aveți impresia că i-ați iertat pe toți, dar totuși vă place să vă amintiți și să vorbiți despre cum v-au ofensat și cine v-a înfuriat.

– nu doriți să vă amintiți de ceva sau de cineva din trecut.

– păstrați niște secrete ale unor persoane apropiate să vă gândiți la acest lucru în mod constant.

– vă este rușine de unele fapte din trecut.

– vă gândiți la viața frumoasă din trecut și vă este dor de acele momente.

– observați că povestiți mereu întâmplări din trecut.

Această listă poate fi mult mai lungă.

Puteți, bineînțeles, să vă prefaceți că i-ați iertat pe toți. Dar adevărul e altul.

În primul rând trebuie să recunoașteți acest lucru. Să recunoști că trecutul are influență asupra Dumneavoastră. Schimbările vor fi posibile doar atunci când veți recunoaște realitatea. Apoi trebuie să înțelegeți ce fel de sentimente aveți față de trecut și care vă afectează cel mai mult. Puteți crea o listă de persoane sau de întâmplări.

Dacă veți încerca să uitați ori să vă imaginați că aceste întâmplări nu au avut loc, veți cădea într-o capcană psihologică. Pentru că-i puteți înșela pe toți, cu excepția corpului Dumneavoastră. El ține minte. Deci pentru a pretinde că nu a existat ceva în trecut sau să vă prefaceți că sunteți calm, veți avea nevoie de foarte multă energie și putere pe care o desprindeți din momentul prezent.

Pentru a putea înțelege acest lucru sunt binevenite toate metodele:

– să mergeți la un psihoterapeut;

– Aranjamente după Hellinger;

– orice formare legată de jigniri și iertarea acestora;

– o întâlnire imaginară (sau reală) cu cineva care vă emoționează și să discutați cu el;

– să scrieți un jurnal sau o scrisoare despre ceea ce vă interesează;

– metoda „iertarea în trei scrisori” descrisă de Colin Tipping în cartea „Iertarea radicală”;

– cursuri după metoda Feldenkrais (elimină blocajele musculare și eliberează emoțiile).

Apropo „Iertarea radicală” este o metodă foarte eficientă pentru cei care vor să renunțe la trecut. Pentru cei care au suferit o traumă psihică sau fizică în viața lor și suferă din cauza acestui lucru, există o carte bună „Trezirea Tigrului. Vindecarea traumei” și foarte multe tehnici corporale pentru tratarea traumelor psihică. Acestea transformă radical viața unei persoane. Acestea sunt doar câteva metode care mă ajută personal.

În cazul în care mințile noastre tulburate vor epuiza evenimentele din trecut, există posibilitatea ca ele să se îngrijoreze pentru viitor. Este interesant să te gândești la „ce ar fi dacă…”

Prin urmare atenția, în acest caz, se îndreaptă din prezent spre viitor (care ar putea și să nu fie) dacă:

– vă gândiți în mod constant și vă îngrijorați pentru ceea ce va urma în viitor;

– vă imaginați ce dificultăți ar putea apărea în viitor;

– vă este frică de viitor și căutați în mod constant ceva de ce ar trebui să vă fie frică;

– încercați să preveniți toate problemele care ar putea apărea în viitor;

– vă gândiți la viață din perspectiva „de ce trebuie să mă tem?” Sau „nu cumva să se întâmple vreo nenorocire”.

Această listă poate fi, de asemenea, continuată.

O înțelepciune populară spune: „Încotro vă îndreptați atenția acolo sunteți și voi. Există o mare probabilitate ca ceea spre ce vă concentrați atenția să se realizeze. Îngrijorându-ne de problemele care ar putea apărea în viitor, nu ne concentrăm să găsim o soluție pentru ele.

Cum să vă îndreptați atenția din viitor spre prezent?

Metode care mi se par eficiente:

– psihoterapie, lucrați cu frica și anxietatea;

– exerciții pentru relaxare. De exemplu relaxarea după metoda lui Jacobson;

– meditație zilnică cu concentrare asupra respirației. Sau orice alt tip de meditație;

– orice metodă și practică care sporește nivelul de încredere față de viață și de liniște;

– renunțarea la emisiunile TV (dacă le urmăriți), în special talk-show-uri și știri.

Ce putem face pentru a ne concentra mai mult spre prezent?

La momentul actual mă ajută:

– cartea lui Eckhart Tolle, „Puterea prezentului”;

– cărțile lui Colin Tipping „Iertarea radicală” și „Manifestarea radicală”;

– meditația zilnică. De orice tip. Cea mai simplă este meditația cu concentrarea asupra respirației;

– încetinirea tuturor acțiunilor pe care le fac, conștientizând ceea ce fac și de ce fac. O încercare de a simți momentul prezent;

– exercițiul „O oră de tăcere”;

– orice tip de practică spirituală sau fizică care implică concentrarea atenției spre prezent. De exemplu yoga sau aiki-do;

– orice tip de practică fizică sau spirituală care ne sporește gradul de conștientizare.

Ce obțin:

– am început a simți plenitudinea vieții în fiecare moment concret. Și aceasta sporește durata subiectivă a vieții. Da, și a celei obiective…;

– de foarte mult timp nu m-am îmbolnăvit și nu iau niciun medicament;

– am început să lucrez mai eficient cu clienții, deoarece descoperirea prezentului este exact ceea de ce are nevoie un terapeut;

– am mereu suficientă forță aici și acum;

– multe lucruri pe care nu știam cum să le mișc  acum se mișcă de la sine și sunt sigură că le voi reuși pe toate. Pentru aceasta trebuie doar să lucrez metodic în prezent.

Suntem siguri de faptul că cititorii noștri care au încheiat de citit acest articol ar putea propune mai multe idei  despre cum am putea să ne menținem în prezent. Și vă vom fi recunoscători pentru acest lucru!

Sursa