O pildă frumoasă și înțeleaptă despre motivele pentru care oamenii strigă unul la altul

Un profesor i-a întrebat odată pe elevii săi:

– Oare de ce oamenii ridică vocea atunci când se ceartă?

– Probabil din cauza că își pierd liniștea – a răspuns unul din elevi.

– Dar de ce să ridici vocea dacă interlocutorul este chiar lângă tine? – întrebă din nou profesorul.

Elevii au rămas derutați și nu știau ce să răspundă. Ei pur și simplu nu s-au gândit niciodată să pună problema în acest fel. Profesorul a continuat:

– Atunci când oamenii se ceartă și nemulțumirea lor crește, inimile lor se depărtează una de alta. Totodată se depărtează și sufletele lor unul de altul. Astfel, pentru a fi auziți, ei sunt nevoiți să ridice vocea. Și cu cât mai mare este supărarea și răutatea lor, cu atât mai tare simt nevoie să strige.

Dar ce se întâmplă când oamenii sunt îndrăgostiți? Ei vorbesc calm și încet, căci inimile lor sunt apropiate, distanța dintre ele aproape că dispare.

– Așadar, ce se întâmplă când oamenii sunt mânați de dragoste? – a întrebat profesorul.

– Ei pot nici măcar să nu vorbească cu voce tare, le e suficient să o facă în șoaptă. Iar uneori nici măcar de cuvinte nu au nevoie, căci ochii lor spun tot ce trebuie!

Nu uitați că certurile ne distanțează unii de alții, iar cuvintele exprimate pe un ton ridicat măresc această distanță. Nu faceți abuz de asta, căci va veni o zi când distanța dintre voi va deveni atât de mare, încât nu va mai exista cale întoarsă.

Dăruiți-le doar iubirea celor dragi și nu vă certați niciodată cu ei!

Cum sa eviti o cearta?

Respira adanc si ramai calm/a – Calmul este esential in evitarea certurilor. Incearca sa-ti mentii echilibrul, oricat de mult simti ca te enerveaza o anumita persoana si oricat de mult crezi ca tu ai dreptate, pentru ca aparentele insala. Ai grija, de asemenea, la tonul vocii si la gesturile pe care le faci, pentru ca si ele pot afecta comunicarea si provoca o situatie conflictuala.

Empatizeaza – Pune-te in locul celuilalt. Incearca sa-ti dai seama cum vede el sau ea lucrurile si care ar fi argumentele lui/ ei. S-ar putea sa-ti dai seama ca parerea ta este cea gresita. Chiar daca nu cunosti persoana sau persoanele cu care ai pareri divergente, incearca intotdeauna sa vezi problema din toate perspectivele.

Nu ataca, apeleaza la sentimente – Chiar daca cineva te critica, incearca sa NU faci acelasi lucru, pentru ca s-ar putea sa inrautatesti situatia. O metoda prin care poti sa educi acea persoana este sa-i spui cum te fac sa te simti acuzele pe care ti le aduce. Astfel, o sa-ti creezi posibilitatea sa preiei tu controlul si sa-l faci pe celalalt sa realizeze ca nu are tocmai o pozitie corecta fata de tine.

Stabileste limite – Certurile pot fi evitate si prin trasarea unor reguli, fie ca vorbim de persoanele cu care convietuiesti, fie de cele cu care lucrezi sau interactionezi ocazional. E foarte important sa cunosti limitele celorlalti, sa stabilesti cata incredere poti sa ai in ei si care este picatura care le umple paharul.

Pleaca – Daca esti pe punctul de a te certa cu cineva si simti ca nu ai cum sa eviti transformarea situatiei intr-una neplacuta, in care sa tipi sau sa spui lucruri urate, cel mai bine este sa pleci si sa reiei discutia mai tarziu, cand spiritele se mai calmeaza. E posibil ca apoi sa vezi situatia altfel si sa reusesti s-o rezolvi. Daca cineva te va acuza ca nu-ti asumi responsabilitatea unei discutii, spune-i doar ca astfel ai evitat o cearta urata.

Apeleaza la mediatori – Daca stii ca nu ai cum sa eviti cearta, iar persoana cu care te vei confrunta are personalitatea la fel de puternica ca si tine, mediatorii sunt foarte buni. Mediatori pot fi, de exemplu, prietenii tai sau ai acelei persoane. Ei privesc situatia din afara si va pot face sa vedeti problema altfel.

Nu uita ca nimeni nu este perfect. Cu totii avem zile bune si rele, iar respectul pentru cei de langa tine este foarte important. Comunicarea este cheia rezolvarii certurilor. Lipsa dialogului poate duce, in timp, la deteriorarea relatiilor cu ceilalti, uneori fara cale de intoarcere.