Ovidiu Bojor – Să învățăm să mâncăm si mancarea sa ne devina medicament

Nu trece nicio zi fără să ni se reamintească de ameninţarea crizei de obezitate care se va abate asupra Occidentului. Unii experţi au sugerat că faptul de a te învăţa să mănânci mai încet te-ar putea ajuta să mănânci mai puţin.

Acest procedeu determină apariţia senzaţiei subiective de a fi mâncat mai mult şi oferă mai mult timp pentru ca mecanismele de saţietate ale corpului să se declanşeze.

Noi cercetări sugerează că această abordare simplă, de a mânca mai încet pentru a mânca mai puţin, ar putea funcţiona la bărbaţi, dar nu şi la femei.

Corby Martin şi colegii săi de la Centrul de Cercetare Pennington Biomedical din America au invitat 48 de participanţi cu un index de masă corporală ”similar celor care doresc intervenţii comportamentale de control al greutăţii” în laboratorul lor, să ia trei mese la ora prânzului, în zile diferite.

Participanţilor li s-a cerut să evite să mănânce sau să facă efort în cele 12 ore premergătoare mesei şi să mănânce meniul ‘Banquet Popcorn Chicken’ tăiat în bucăţi mici, fie în ritmul lor, fie de două ori mai repede(fapt indicat de un sunet), fie în ritmul lor la început şi apoi într-un ritm mai lent. Se puteau opri din mâncau oricând doreau.

Dintr-un motiv necunoscut, mâncatul într-un ritm mai lent îi făcea pe bărbaţi, dar nu şi pe femei, să mănânce mai puţin. Această diferenţă între sexe ar putea avea legătură cu faptul că ritmul iniţial al bărbaţilor era mai rapid. Femeile mâncau deja relativ încet încă de la început, aşa că poate ele nu au avut nimic de câştigat în noile circumstanţe. De asemenea, cum urmarea unei diete este mai des întâlnită printre femei, poate că acestea restricţionaseră dinainte cantitatea ingerată, nelăsând astfel loc pentru vreo îmbunătăţire în cazul mâncatului mai lent.

Cercetătorii au examinat şi efectul vitezei cu care mâncau asupra apetitului participanţilor, evaluat înainte şi după masă, controlând cantitatea mâncată. O descoperire surprinzătoare a fost în acest caz faptul că, prin combinarea ritmului obişnuit (la începutul mesei) cu un ritm mai lent (în cea de-a doua parte a mesei), s-a obţinut cel mai mare efect reductiv asupra apetitului atât pentru bărbaţi, cât şi pentru femei, chiar mai mult decât atunci când mâncau încet de la început până la sfârşit.

Deci se pare că secretul pentru a te simţi sătul după o masă uşoară este să înfuleci la început, iar apoi să încetineşti ritmul şi să savurezi fiecare înghiţitură.

Cteva sfaturi de viata cu zi

Dimineaţa pe stomacul gol, se bea un pahar cu apă plată la temperatura camerei în care s-au stors 2-3 felii lămâie. Orar strict de masă: în fiecare zi mănâncă aproximativ la aceeaşi oră.

Exemplu: mic dejun, între 7.00 – 8.00; dejun, între 12.00 – 13.00; cina, între 18.00 – 19.00. Ideal ar fi să adaugi şi o gustare între mic dejun şi prânz şi una între prânz şi cină (ex: 150 g iaurt sau lapte degresat, fructe, 15 – 20 gr migdale, etc).

Nu bea niciodată apă (sau alte lichide) în timpul mesei sau imediat după (primele 20-30 min)

Nu te feri de lămâie. Contrar „legendei”, nu produce arsuri stomacale, ea fiind alcalinizantă şi antiacida gastric. În plus, nu conţine aproape deloc zahăr.

Fructele se consumă numai pe stomacul gol, neamestecate cu nimic altceva. Între ele se pot combina, cu excepţia pepenelui roşu, care se mănâncă singur.

Cea mai mare greşeală este să consumăm fructele pe post de desert, deoarece vor împiedica tot procesul de digestie, plus că îşi vor pierde tot bagajul vitaminic. E de preferat să se consume fructele cu tot cu coajă şi seminţe.

Mănânâncă cât mai încet posibil. Masticaţia consumă calorii, aşa că nu înghiţiţi nimic nemestecat şi încercaţi ca fiecare înghiţitură să fie mestecată minimum 10 secunde.

Culcă-te noaptea, pe cât posibil, pe la aceeaşi oră

Nu ronţăi nimic între mese şi nu sări peste mese, cu excepţia cinei. Chiar şi o alună luată între mese va perturba procesul de digestie

Nu confunda apetitul cu foamea. Nu te lăsa convins de senzaţiile auditive (ce bun a fost…), simţurile olfactive (ce miros…), vizuale (ce bine arată…).

Amăgeşte-ţi foamea! Înaintea meselor principale începe cu o salată de crudităţi sau cu fructe (cu 20 – 30 minute înainte) sau pur şi simplu bea 1 – 2 pahare cu apă.

Bea lichide (minimum 1,5 – 2 litri/zi – cafeaua nu se pune la socoteală). Numai aşa poţi ajuta organismul să elimine deşeurile metabolice

Spune „NU” zahărului, sau înlocuieşte-l cu fructoză. Ferereşte-te de prăjeli, maioneze, grăsimi.